|
|||||
|
|||||
Popis CS | |||||
Pražské trolejbusyNejstarší zmínka o možnosti provozu trolejbusů v Praze se objevila již v listopadu 1901, kdy vídeňská firma Ganz nabídla Elektrickým podnikům hl. m. Prahy zavedení trolejbusů. Elektrické podniky však nabídku zamítly, protože se v té době zaměřily na provoz a vznik nových tratí pražských tramvají. V roce 1934 vznikl návrh tratě Hanspaulka–Ořechovka. Vedení tratě bylo později upřesněno na úsek Sv. Matěj–Vozovna Střešovice, a trať byla slavnostně otevřena 28. 8. 1936. Tento provoz se velmi osvědčil, a tak se přistoupilo k zavedení další linky, která měla spojovat Anděl s Walterovou továrnou v Jinonicích přes Santošku a Malvazinky. Mezi lety 1945 až 1948 došlo k rozvoji trolejbusové dopravy z centra Prahy na Smíchov a ke Strahovskému stadionu. Mezi lety 1949 a 1954 vznikla naprostá většina tehdejší trolejbusové sítě. Stavělo se na Vinohradech, Žižkově či v Bubenči, dodáváno bylo mnoho nových vozů, hlavně pak z tehdejšího podniku Vagonka Tatra Smíchov (později ČKD – vozy typu Tatra T 400). Na plán odlehčení tramvajové dopravy navázal další, Výhledový plán Dopravního podniku hl. m. Prahy do roku 1960, (tedy pro první dvě pětiletky). Podle něj mělo dojít k obsluze i obcí mimo Velkou Prahu trolejbusovými linkami. Vznikla tak například trolejbusová trať Libeň (U Kříže)–Prosek–Letňany–Čakovice (továrna Avia) nebo trať Smíchov (Na Újezdě)–Velká Chuchle. Maximálního rozsahu, celkové délky 56,876 km, dosáhla pražská trolejbusová síť v březnu roku 1959. V témže roce však už došlo ke zrušení nejstarší trati a jejím nahrazení autobusy. Tento osud potkalo také mnoho v této době rozestavěných trolejbusových tratí, podíl na celkové dopravě tak pro trolejbusy klesal a naopak pro autobusy rostl. Levná sovětská ropa a rozvoj autobusové dopravy dříve nevídanou rychlostí zasadil pražským trolejbusům poslední ránu. Nová koncepce, kde měla být páteří síť metra doplňovaná autobusy již nepočítala s trolejbusy. Trolejbusový provoz v Praze skončil k 16. říjnu 1972. O cache:Cache se nalézá v místě manipulační smyčky odkud byl před půlnocí dne 15. října 1972 vypraven poslední trolejbus. Praha 10 zde společně s Dopravním podnikem hl.m. Prahy a společností Sekyra group upravila nový parčík. Dlažba byla doplněna o plochu zastávky, tzv. zastávkový označník s číslem linky (označník na místě už není, je otázka jestli byl odmontován aby nebyl ukraden, nebo jestli byl ukraden, pozn. autora), pamětní desku a dvě pole trolejbusového vedení s původními trolejbusovými sloupy. Foto: CC BY-SA: ŠJů, VOKATY Zdroje: Wikipedia (1, 2), Trolejbusy v Praze, Facebook |
|||||
Nápověda
[Rozluštit] |
|||||
|
|||||
Obrázky | |||||
|
|||||
27.03.2017 Alkaster Nalezl cache | |||||
TFTC :) | |||||
09.10.2015 Kozos Nalezl cache | |||||
našli | |||||
14.05.2015 obludak Nalezl cache | |||||
Nalezeno při GC. Díky za přidání sem. Snad na GC přežije, když se tam mluví o archivaci. | |||||
11.02.2015 p.pirko Nalezl cache | |||||
16:00 Odloveno cestou z práce. Díky za přivedení na tohle místo. Člověk by jinak ani netušil, že tu taky jezdily trolejbusy. A ta točna je pěkně zachovalá. Umístění keše je taky fajn. Díky zakeš. | |||||
[Zobrazit všechny logy] |